Supply based cooking

Standaard

Er was eens een tijd…die ik niet wilde verspillen aan het doen van boodschappen. Ik hield van koken maar om na werktijd nog een drukke supermarkt in te duiken stond me erg tegen. Ik liet mijn boodschappen dus tot in de keuken brengen door de mobiele kruidenier der kruidenieren. Gemak dient immers de mens, maar noem me gerust lui. Elke zondagavond ging ik er goed voor zitten en klikte mijn boodschappenlijst hup zo het digitale winkelmandje in. Omdat ik toch nog graag bleef nadenken en graag creatief bezig ben, bedacht ik van te voren welke gerechten ik die week zou klaarmaken. De benodigde ingrediënten zouden dan na het invoeren van de gewenste afleverdag en het trekken van de pinpas, thuisbezorgd worden. Hoe fijn is dat? Zeker voor iemand die in paniek raakt bij de gedachte aan halflege kasten en weinig voorraad! Plus, ik kreeg wekelijks gratis producten van mijnheer Appie en dat voelde dan als jarig zijn. Elke week feest!

Mooi was die tijd….

Nu is het nog steeds feest, want ik heb mijn modus operandi gewijzigd. Soit, die boodschappen moet ik hoe dan ook in de keuken zien te krijgen, maar er is toch best veel veranderd als het gaat om mijn manier van koken. De volgorde is anders. Ik heb nu een tijd- en geldbesparende methode die ik graag met jullie deel.
De grondslag hiervoor ligt bij mijn lieve wederhelft, die master is in geld besparen. Een kunstje wat ik graag van hem afkijk, want ik ben niet zo behept met het bezuinigingsgen. Maar alles is te leren, zolang je er maar voor openstaat.

Aldus mijn methode; haal elke week basisingrediënten in huis! Heel belangrijk! Deze producten zijn van de Lidl net zo lekker als bij de AH maar wel goedkoper. Je kunt denken aan gezeefde tomaten, kokosmelk, blikken met diverse bonen, pakjes houdbare slagroom, tomatenpuree, roomkaas en geraspte kaas, houdbare melk, spekreepjes, droge worst bv. chorizo, etc. Voor in de vriezer is bladerdeeg, spinazie, vis en vlees handig.
Zorg ook voor een groot assortiment aan kruiden en olijfolie, mosterd, ketjap. Alles wat de boel kan upspicen!
Dan hebben we nog de afdeling pasta, rijst, granen. Je grijpt dan nooit mis en je kunt altijd variëren.
Natuurlijk horen er ook veel groenten bij, maar met standaard tomaten, courgette, ui, knoflook , eieren op voorraad kom je heel ver.

En nu?
Met deze basisingrediënten in huis, bekijk ik elke dag wat ik er van kan maken. In plaats van koken op recept, kook ik op basis van mijn voorraad. Mijn wederhelft bedacht hiervoor de term ‘ supply based cooking’.
Het daagt me uit om goed na te denken en om creatief te zijn en het werkt prima. Je kunt echt met weinig heel veel lekkers maken en vanwege de voorraad is het ook gezond. Pakjes en zakjes zijn niet nodig dankzij je grote verzameling kruiden. Ik haal om de zoveel dagen seizoensgebonden groenten en kook daarmee een week.
Bijna alles is op verschillende manieren te bereiden. Broccoli en paprika kun je roerbakken, maar ook koken of je maakt er soep van. Bananen zijn zo te eten maar doen het prima als smoothie of in baksels. En ze kosten weinig!

Ik hoop dat ik jullie enthousiast heb weten te maken voor deze manier van koken, het wordt al snel een sport om steeds creatiever en selectiever  met je producten om te gaan:mrgreen:

Leuk dat je reageert!