Vadertje tijd (elijk)

Standaard

Tijdsbesef is een gek fenomeen. We zijn ons eigenlijk altijd bewust van de tijd, al dan niet gedwongen door dagelijks terugkerende verantwoordelijkheden.
Te laat komen op je werk is not done, in ieder geval niet vaker dan twee keer. En later dan afgesproken op komen dagen voor een afspraak met een vriendin kan uitgelegd worden als gebrek aan respect, en aan interesse.
En dus zorg je dat je netjes op tijd bent, gewoon omdat dat etiquette is en fatsoenlijk.

Dit tijdsbesef – of bij sommigen het gebrek daaraan – maakt dat we grotendeels naar de klok leven. Het is er in alle maten en soorten, maar altijd prominent aanwezig en goed zichtbaar.
Het is, als je er goed over nadenkt, best apart dat we zeer regelmatig op de klok kijken omdat we graag op tijd zijn, maar zijn we er ons ook zo enorm van bewust dat we van elke minuut moeten genieten? Elke seconde, minuut, uur of dag die de klok wegtikt, is voorbij. Geweest. Vandaag 11.00 uur kan alles heel anders zijn dan gisteren 11.00 uur.

Die wetenschap kan ons leven vergemakkelijken, maar het kan ook weemoed opleveren. Iets wat fijn is, willen we vasthouden, het liefst voor altijd. Als je het gisteren nog had en vandaag niet meer, doet de tijd ons pijn. Aan de andere kant is het heeel erg fijn om te weten dat iets onprettigs altijd voorbij gaat. ” This too shall pass”, is een handige mantra tijdens zware momenten of langdurige perioden van pijn en verdriet. Het gaat voorbij, ooit.

Ik bedacht mij dit terwijl ik in die vermaledijde tandartstoel lag, in afwachting van de mogelijke pijn en angst die zou komen. Het besef van tijd was gisteren meer aanwezig dan ooit..elke minuut leek een eeuwigheid te duren, maar ik bleef herhalen dat ook dit voorbij zou gaan. Op die manier zijn wij mensen in staat om iets lang vol te houden op pure wilskracht. Na elke ingreep ( ik ben niet gezegend met een goed gebit) bedacht ik me dat dit was geweest. Door het in kleine stukjes op te breken, was volhouden makkelijker. Ik zette me schrap voor de verdoving..maar kon relaxen omdat ik wist dat het daarna draaglijker zou worden

Het is een trucje wat ik al heel lang toepas en altijd met succes. Tik, tik, tik, de minuten vliegen voorbij. En ik ben blij met alles wat is geweest, maar ook enorm nieuwsgierig naar alles wat nog komen gaat. Blijf je verheugen en het komt goed. Zet je kiezen op elkaar en weet dat de tijd altijd tijdelijk is!

Leuk dat je reageert!

