Mamie Gourmande, een stukje Frankrijk in de Leidse binnenstad

Standaard

Het is vandaag een schitterende, zonnige dag en dus de perfecte dag om de Leidse binnenstad te verblijden met mijn komst. De crisis heeft zijn beste tijden gekend en kan een geldboost prima gebruiken.
Leiden doet er alles aan om een aantrekkelijke winkelstad te zijn voor zowel toeristen, als zijn inwoners en de stad mag dan ook zeer blij zijn met zijn nieuwe aanwinst: ” Mamie Gourmande”.

Deze in juni 2014 geopende boulangerie is het Franse kindje van Renan en Bruce le Houerff, twee gedreven mannen uit Bretagne met ieder een bult aan ervaring in het bakkers- en horecavak. En met een droom…
Renan volgde zijn bakkersopleiding aan een gerenommeerd instituut, waarna hij o.a. 8 jaar werkzaam was bij de Franse ambassade in de functie van Food & Beverage Manager. Zijn broer Bruce werkte ca. 20 jaar in de bakkerswereld en samen vormen zij dus een gouden bakkersteam, ondersteund door een collega bakker.
Hun droom om in Leiden de eerste en nu dus enige echte Franse boulangerie te openen, hebben zij verwezenlijkt. Na Leiden volgen hopelijk meerdere zaken, maar alles op zijn tijd..

Al bij binnenkomst word ik hartelijk ontvangen door Didi, die elke maandag en soms op zaterdagen in de winkel werkzaam is. Ik houd wel van een kletspraatje, en gelukkig ben ik hiervoor op de juiste plek en kletsen Didi en ik gezelllig door, totdat de volgende klant zich aandient. Het valt mij op hoezeer Didi geniet van haar werk, zij is duidelijk ook op haar plek. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want zij wordt de hele dag omringd door allerlei lekkernijen zoals croissants, speltbrood, en gebak. Bovendien, zo vertelt ze mij, is het een heerlijke plek om te werken, vanwege de toplocatie met zijn gezellige drukte en met het zonnetje dat door de vele ramen schijnt.

Ik kan nog uren rondhangen in deze gezellige zaak, maar ik popel om te gaan genieten van een stukje “Frankrijk- gevoel”. Het gevoel wat ik heb als ik in la France op vakantie ben en niks hoeft en alles mag, en waar ik mij elke ochtend verheug op vers brood met boter en jam. Thuis aangekomen waan ik mij inderdaad in Frankrijk, wanneer ik het verse speltbrood snijd en deze oppeuzel met een verse kop koffie. Straks, als ze lente echt in ons land is, ga ik heerlijk buiten aan een tafeltje zitten bij Mamie Gourmande, genietend van het uitzicht op het water.
Ik hoef niet naar Frankrijk, want Frankrijk is in Leiden!

image

http://mamie-gourmande.nl/

Gangetje 14
2311 ER, Leiden
071- 5326198

Leuk dat je reageert!

