Hoop

Standaard

Hoop hebben is het uitstellen van een teleurstelling. Uitstel leidt tot afstel.
BAM! Niet echt een positieve binnenkomer, zo op de vroege vrijdagochtend. Is bovenstaande stelling gestoeld op waarheid? Of niet helemaal maar zit er in ieder geval ergens in die kern een stukje waarheid in?
Let’s find out!

Hoe vaak heb ik het mezelf al horen zeggen: ” ik hoop toch zo dat …..”.
Dit betreft altijd situaties, waarvan ik graag wil dat het positief voor mij gaat lopen. Ik zeg bewust niet ” eindigen”, aangezien ik juist niet wil dat iets eindigt. De tegenhanger is uiteraard dat ik graag wil dat een bepaalde situatie juist WEL eindigt. In beide gevallen lijkt het er op dat ik geen enkele invloed kan uitoefenen op het verloop, en zit ik als een bange poeperd mijn vonnis af te wachten alvorens ik word afgevoerd naar de slachtbank.

Dit impliceert dat ik totaal overgelaten ben aan het lot. Er is niks of niemand die iets kan veranderen aan de onvermijdelijke en uiteindelijke uitkomst van al dat bange hopen, en of wachten op Judgement day.
Dat is niet zo! Vind ik! Wij zijn onze eigen regisseur van ons betrekkelijk kort leven, en kunnen op ieder gewenst moment de touwtjes (terug) in eigen handen nemen.

Het leven is niet geheel of geheel niet maakbaar, maar we hebben wel degelijk invloed op het verloop ervan. Alles valt of staat met het maken van een keuze, dat is waar het begint. Je kunt ook beslissen om geen keuze te maken en daarmee teken je als het ware het contract “afzien van het recht tot wilsbeschikking”. Klinkt zakelijk en koud maar het is zoals het is. Het moment dat je besluit om niet te kiezen en dus het verloop uit handen te geven, geef je een ander het sein tot regisseren van de film die * jouw naam*  heet…

Je zegt dan in feite;  ik weet het niet, het boeit me niet, maar ik vertrouw erop dat jij, mijn regisseur, er iets van maakt. Is dat niet ongelooflijk bezopen, als je erover nadenkt??
Ik bedoel maar, wie van ons geeft een willekeurig iemand een goedgevulde portemonnee met de opdracht om het fijn naar eigen inzicht te verbrassen?? Nobody, op een enkeling na! We bepalen graag zelf hoe ons zuurverdiende geld wordt besteed. We zitten er bovenop, op elke cent. Want geen trek in verrassingen en al helemaal niet als ze onaangenaam zijn.

Dus…je hebt twee keuzes (bah, kiezen); je gaat niet lijdzaam zitten toekijken hoe een ander invulling geeft aan jouw spaarzame levensbepalende geluksmomenten en dan bepaal JIJ de gang van zaken, of

je geeft de teugels lijdzaam af aan weet ik wie en het is en blijft een verrassing hoe het pad zal lopen, en dat kan met wat geloof, hoop en liefde goed uitpakken..of totaal verkeerd. Hoe dan ook zul je worden verrast. Niks mis mee als je niet hecht aan zekerheden en graag wat reuring in je leven wil. Maar het gros van de mensen heeft doelen, en wensen. En wil zekerheid. Dus waarom niet kiezen voor de gulden middenweg?
Als het gaat om levensbepalende beslissingen, kies dan je eigen pad. Bepaal waar je wil zijn op ijkmomenten, check of je nog op schema ligt. Dan kun je voor de overige zaken de teugels laten vieren of deze zelfs uit handen geven, zodat er nog wat verrassingen over blijven.

Hoop doet leven, maar als hopen lijden wordt dan is het tijd om in de regisseursstoel te gaan zitten om zelf op elk moment ” cut” te roepen!

Leuk dat je reageert!

