McD(drek)

Standaard

Ik stop de naar frites riekende bedrijfskleding in de wasmachine. Het bijbehorende, allercharmantste petje behoeft geen wasbeurt. Terwijl ik deze handeling verricht, word ik teruggeworpen in de tijd. Circa 20 jaar, weltverstaan.

Het was de tijd dat ik op kamers zat en behoorlijk hoge kosten had. Later zou ik er achter komen dat het leven veel duurder zou zijn dan ik toen dacht, maar dit terzijde. Ik achtte het dus van noodzakelijk belang om een paar centen bij te verdienen, want ik hield met de opleiding die ik volgde toch genoeg tijd over.  Aldus solliciteerde ik bij de McDonalds, een vrij grote omdat deze naast een groot soort beurzencentrum lag. Dit betekende hele lange openingstijden tot middernacht en bovendien voorzien van een McDrive.
Ze namen me in dienst als countermedewerker, dat is de kassa op zijn McD’s.

Ik werd gehesen in het meest a-sexy en in mijn ogen meest wanstaltige apenpakje, al was het omdat het gedrocht tien maten te groot was. Stel je daarbij een paar lillike, zwarte platte schoenen a la Ecco voor en je begrijpt waarom ik me nogal schaamde. Maar ach, ik ging geld binnenharken en ik zou daarbij werkervaring opdoen, dus ik deed alles wat er van mij werd gevraagd.
Eenmaal gewend op de werkvloer (floor),  bleek het enorm gestructureerd te zijn. Het inwerkprogramma werd tot op de letter nauwkeurig gevolgd en pauzes hielden we volgens het draaiboek. Er werd nog geen minuut van afgeweken.
In die tijd was ik nogal van het gemak, dus ik bestelde mijn lunch dan wel diner aan de counter..uiteraard met flinke personeelskorting.

Wat je misschien niet weet, is dat iedere countermedewerker wordt getimed. Du moment dat er een nieuwe klant een bestelling opgeeft, gaat het klokje lopen. Dat irritante dingetje werkte me op mijn zenuwen, en dan heb ik nog niet vermeld dat je gemiddelde tijd die die je erover doet om een bestelling af te ronden, wordt opgeslagen en besproken. Zo kan de de floormanager wekelijks exact zien of je een trage slak, een middenmooter of snelle Jelle bent. Behoor je tot die eerste categorie dan zul je vast de kans krijgen om de boel wat op te krikken, maar ik deed het goed. Wees gerust, er bleven heus nog wat puntjes ter verbetering over.

Vanwege die overmatige gestructureerde en tot op het bot vastgelegde protocollen, wist ik precies waar ik aan toe was. En als ik toch nog vragen of opmerkingen had, dan kon ik dit altijd kwijt aangezien er altijd wel een floormanager present was. Het was een zeer leerzame, maar vooral ook zeer gezellige tijd. Kennelijk schept het een band, al dat gedril en het prestatiegerichte werken. Zelfs het begroeten van de klant mocht maar op 1 manier, ik kreeg nog net geen tik met de stok als ik me eens vergiste.
Wat hadden we een lol, mijn collega’s en ik. Het bedienen van de McDrive stond voor lachen en gieren, want zo’n headset leent zich daarvoor uitstekend😂

Dit alles gaat mijn zoon nu ook meemaken, want bloed kruipt waar het niet gaan kan..hij loopt stage bij de McD!
Gevraagd naar zijn motivatie, antwoordde de puber dat allebei zijn ouders bij ze hadden gewerkt en dat was ze prima bevallen. Het perfecte antwoord, want zulks horen ze natuurlijk graag.
Het zal mij benieuwen. ..grote verschil met toen en nu? De looks en de pasvorm van de bedrijfskleding!
De rest bleef onveranderd. Terecht, never change a winning team! 🍔🍟🍦

Leuk dat je reageert!

