Plan allergie

Standaard

Het is januari en veel mensen zijn al druk bezig om hun zomervakantie te plannen. In mijn vorige leven werkte ik op een reisbureau en de nieuwe reisgidsen lagen in januari op de plank. Massaal kwamen de planners dan binnenlopen om weer een stapel zon, zee en strand te scoren. Omdat de beslissing nog genomen moest worden ( het schijnt dat moeder de vrouw in alle huishoudens bepalende is), werd er gevraagd om kamperen op de Waddeneilanden maar “we willen ons ook oriënteren op een vliegvakantie naar Verweggistan”.

Na de vakantie regende het klachten bij de touroperators, aangezien de werkelijkheid niet altijd overeen kwam met de foto’s in de brochure. Ik denk dat je het volgende hilarische voorbeeld wel kent: echtpaar dient klacht in omdat het aantal koeien in de wei niet overeen kwam met het aantal op de foto….
Ook klaagt men zonder enige gene over het tekort aan of afwezigheid van de Nederlandse zenders op tv. Om nog maar niet te spreken over het feit dat het de hele vakantie regende of dat er nergens hagelslag verkocht werd in de plaatselijke supermarkt in Turkije…
Jaja, ze bestaan! Iets zegt mij dat deze beroepsklagers nooit tevreden zullen zijn. Bij gebrek aan een echt probleem zoeken ze er gewoon eentje. Of tien.
Het ergste is dat desbetreffende touroperator dergelijke klachten uiterst serieus neemt en keurig afhandelt. De klager krijgt een bloemetje voor het geleden leed en klaar is Klara. De medewerkers komen hun dagen wel door, want het is lachen, gieren en brullen.

Maar goed, er wordt nu dus volop gepland. Niet door mij. De laatse keer dat ik op zomertrip ging kende maar 1 zekerheid;  ik zou op vakantie gaan, met de auto. De dag voor vertrek moest worden bepaald waar de reis heen zou gaan. Lastig lastig, want kiezen is niet mijn sterkste kant.  Ik had wel al zon besteld, dat dan weer wel.
Het zou dus een wedstrijd worden tussen Italië,  Spanje, en Frankrijk. De avond voor vertrek lag Italië aan kop, maar ik had beredeneerd dat we elke afslag konden nemen die we wilden. Aldus vertrokken we, de vrijheid tegemoet. Italië won inderdaad..maar we zouden net zoveel lol hebben gehad in ieder ander land. 

Blijf realistisch, je maakt er zelf iets moois van! Ow enne..als je liever niet het mikpunt van spot wil worden kan ik je aanraden om vooraf de Toeristiek te raadplegen voor een broodnodig onpartijdig advies t.a.v. je accommodatie. Ja, dat valt onder plannen. Maar heel soms kan het verrekte handig zijn 😁

»

Leuk dat je reageert!

