Something to remember

Standaard

Ik heb een zeer brede muzieksmaak. Mijn CD- verzameling omvat een scala aan allerlei muzieksoorten; er is geen lijn in te trekken en ik kan dus onmogelijk zeggen dat ik een favoriete band of artiest heb.

Het is voor mij veel makkelijker om te benoemen van welk genre ik niet warmloop en dat is jazz en hardcore. Beide genres spreken mij totaal niet aan, waarbij ik van die laatste categorie niet eens wil spreken van een genre, laat staan “muziek”. Het schaadt ook nog eens je gezondheid! Met een beetje pech kun je na een jaartje of 10 helemaal nergens meer naar luisteren en dat zou jammer zijn. Zul je net zien dat je tegen die tijd een liefhebber bent geworden van de oldskool artiesten…valt er niks meer te genieten en al helemaal niet meer verder te ontdekken!

Nee, geef mij dus maar een paar snerende gitaren, een stevige drums en een fijne zangpartij door zanger of zangeres. Liefst eentje voorzien van een niet-alledaags stemgeluid, dus met een randje. Die eventuele valse noten maken het juist uniek en herkenbaar en dat maakt mij erg blij. Denk aan Neil Young..de stem van deze icoon herken je uit duizenden en is niet makkelijk te vervangen.

Sinds kort draai ik ook weer platen. Terug naar mijn kindertijd, heerlijk! Natuurlijk moesten er ook nieuwe platen  worden aangeschaft en mijn lief trakteerde mij op het fel oranje exemplaar van Stromae en het meest recente album van Daft Punk. Echte muziek, als je het mij vraagt. Een heel scala aan muziekinstrumenten wordt gebruikt en dat zet mij dan aan tot analyseren van de muziek die ik hoor. Dat is muziek voor mij: ik wil verrast worden. Ik wil alert gemaakt worden. En ik wil nooit het gevoel krijgen dat het me verveelt. Met goede muziek kun je je hele leven lang naar dezelfde nummers luisteren, totdat de krassen in de plaat dit onmogelijk maken.

Een plaat kun je dus vergelijken met een mensenleven..op een gegeven moment blijf je hangen in hetzelfde en dan wordt het tijd voor vernieuwing.  Maar tot die tijd verveelt het niet om naar hetzelfde riedeltje te luisteren, omdat het voldoet, of omdat het cmfortabel is.

Wat is voor jou muziek?

Leuk dat je reageert!

