The roaring Forties

Standaard

image

Geboren in 1974, dus afgelopen jaar werd ik 40. Een magisch getal, althans wel voor mij.
Life begins at 40, is een veelgebruikte uitspraak. Nou, dat zou wat zijn zeg! Dan zijn die voorgaande 30 jaar dus waste of time geweest?! Dacht het even niet!

Ja natuurlijk kan ik niet (meer) met een uitgestreken smoelwerk bevestigend en schaapachtig grinniken wanneer iemand de opmerking maakt dat ik nog tijd zaaaaat heb om aan kinderen te beginnen. Of stellen dat ik zeker nog zo jong ben dat ik geen idee heb van wat booming was in de jaren ’80. Ook dan kwam ik er nog mee weg om stoïcijns te glimlachen en hiermee mijn gesprekspartner te bevestigen in zijn gedachte. Had ik al verteld dat bovenstaande voorbeelden vaak- altijd mannen betrof? Needless to say, het was goed voor mijn ego.

Maar dat was toen, nog niet eens zo heel lang geleden. Vergane glorie. Tegenwoordig word ik dagelijks geconfronteerd met dat stomme getal, zo nietszeggend, maar kennelijk belangrijk genoeg om er toch bij stil te staan. Het helpt ook niet bepaald mee, dat de buitenwereld (lees: de maatschappij, de media) een beeld en mening heeft bij 40- jarigen. In het rek met potjes dagcrème kies ik nu “voor de rijpere huid..40+”. Stomme marketingtruc natuurlijk, maar ik blijk er toch gevoelig voor te zijn. Gevoelens zijn nu overigens stabieler,  meer in sync. Soms laat ik mij toch verleiden maar ik geloof heel graag dat dit dan mijn innerlijke 20- jarige ik is die dan handelt. In de spiegel zie ik verval, maar gelukkig ben ik geestelijk sterker dan ooit..de zo gehate en beruchte midlife crisis kwam bij mij toen de 3 er nog voor stond.
We kunnen het maar gehad hebben, nietwaar? Iets zegt mij, dat al die crises in voorgaande jaren broodnodig waren, zodat ik die aankomende 10 jaar weerbestendig door kan komen. Hopelijk geen tsunami of tornado waarbij ik onschuldige slachtoffers met me meeneem.

Be aware, hierna volgen The Furious Fifties!

Leuk dat je reageert!

