Bad decisions make good stories

Standaard

Een uitdrukking die ik niet kende, maar vaak gebezigd door mijn geliefde, waarvan ik graag en dankbaar misbruik maak..
Het is er eentje in de categorie die aanzet tot nadenken. Koffie erbij, en diep graven in mijn geheugen. Dit wordt een makkie, want ik heb meerdere niet al te slimme en vooral impulsieve keuzes gemaakt die niet altijd leidden tot een goed resultaat..

Nu komt het punt waarop je je kunt afvragen; wat is dat een goed resultaat? Goed als in; ik was er uiteindelijk toch wel blij mee? Of goed in de zin van “ik werd er toen blij van, maar had het achteraf gezien anders moeten doen”?

Alweer vele, vele jaren geleden volgde ik een toeristische opleiding. In het laatste jaar moest je stage gaan lopen, en je was vrij om te kiezen. Ik was nogal avontuurlijk ingesteld en ging op zoek naar iets dat anders was dan anders. Werken op het plaatselijke reisbureau had ik al gedaan, maar echt bevredigend was dat niet meer. Ik wilde meer, en vooral ver(der) weg! Dus reageerde ik op een oproep van een Nederlands echtpaar wat in Noorwegen een goede camping runde. Ze zochten medewerkers voor het zomerseizoen. Ik reageerde…en kon direct komen! Aldus stapte ik op het vliegtuig, klaar voor het avontuur en vol spanning. Ik was 20, en had verkering. Dat hield mij niet tegen, want de drang om uit te breken was groter.

Daar aangekomen bleek dat we een hele leuke groep mensen waren met elkaar, echte vriendschappen ontstonden. Helaas kreeg ik erbij wat ik over mezelf had afgeroepen…anders dan anders. Maar niet op een positieve manier!
De eigenaren bleken nogal…apart te zijn. Hadden blijkbaar slechte ervaringen achter de rug en betichtte o.a. Mij van liegen en het stelen van spullen. Geen idee wat ik gestolen zou moeten hebben, maar het oordeel was geveld.

Ik werkte hard, maakte veel plezier als ik vrij was, maar de toon was gezet. Wat een desillusie!
Ondertussen miste ik vriendlief, maar wilde ik mijn tijd daar niet opgeven. Desalniettemin ben ik er snel klaar mee als men mij wantrouwt en valselijk beschuldigt, en dus boekte ik op een dag een retourticket en ben ik vertrokken. Onaangekondigd, en weg was ik. ..

Was ik niet gegaan als ik had geweten dat ze me als crap zouden behandelen? Was het beter geweest als ik gewoon in Nederland was gebleven om de hele dag aan de telefoon te zitten? Pertinent nee!
Het was een ervaring om nooit meer te vergeten, hoe vervelend het ook is afgelopen. Het is immers een verhaal welke ik nu gebruik ter inspiratie om dit blog te kunnen schrijven. Ik heb een schitterend land iets beter leren kennen, en heb geleerd om samen te werken met mensen die zo verschillend waren, maar allemaal uniek. En ik heb vooral geleerd dat je nooit weet hoe dingen lopen, maar als je er niet aan begint, zul je nooit weten hoe het was..

What’s your story?

Leuk dat je reageert!

