Divorce hotel; een blamage

Standaard

Afgelopen week is het programma Divorce hotel met Goedele Liekens als presentatrice/coach, en Annemarie van Gaal als mediator gestart. Een bijzonder concept, waarnaar ik erg benieuwd was.
Integriteit hoort voorop te staan, maar dit staat natuurlijk haaks op het complete gebrek aan privacy van de betrokkenen. Iets waarvoor de aanstaande ex-echtgenoten natuurlijk zelf gekozen hebben, maar hoe zit het met de privacy van de kinderen? Als ik mij niet vergis, is van te voren door de programmamakers toegezegd dat de kinderen buiten beeld gehouden zouden worden.

We zagen in deze aflevering Friedy en Matt. Na 32 jaar huwelijk heeft Matt middels een chatprogramma een nieuwe (veel jongere) vriendin leren kennen en heeft hij Friedy aan de kant gezet. Reden hiervoor was volgens Matt, dat Friedy niet kon voldoen aan zijn seksuele voorkeur (SM, zo kwam later naar voren). Matt ging met zijn nieuwe vriendin samenwonen in de echtelijke woning, tevens fysiotherapiepraktijk en dus bedrijfspand. Friedy bleef nog maanden werken, maar kon het niet meer aan om de nieuwe vriendin telkens tegen het lijf te lopen.

Doel van het programma is om binnen twee dagen de scheiding helemaal af te wikkelen, op financieel en zakelijk vlak. Het sleepte in dit geval al drie jaar en nog steeds was er niet gescheiden.
Friedy wilde er een streep onder zetten en Matt natuurlijk ook.

De rol van Goedele kwam op mij over als niet-integer. Zij ging voornamelijk zitten vissen naar de seksuele mismatch tussen de echtgenoten en deed dit weinig subtiel. Iets wat mij erg pijnlijk lijkt voor vooral Friedy, die er liever niet teveel over wilde vertellen. En passant kreeg zij te horen dat de nieuwe vriendin van Matt ook langs zou komen om haar vriend te steunen. Heel confronterend, en wat mij betreft puur ter provocatie om de kijkcijfers op te krikken. Totaal onnodig, aangezien zij totaal geen partij is en het niet bepaald sfeerverhogend werkte.

Ook hun twee volwassen kinderen waren uitgenodigd, om hun moeder te steunen. Ook zij werden geconfronteerd met de nieuwe vriendin, die zij overigens compleet negeerde. Ik ben van mening dat kinderen buiten de sores van hun ouders gehouden moeten worden, en al zeker niet alle ins en outs hoeven te weten. Wat schieten zij ermee op om deze overbodige informatie te kennen, en zitten ze er op te wachten om na het programma aangesproken te worden op hun rol in het programma? Ik denk het niet.

Annemarie van Gaal is in dit programma dus ingehuurd om als mediator op te treden, maar op mij kwam haar houding verre van professioneel over. Zij deelde de echtgenoten mede dat indien zij zelf niet tot een oplossing zouden komen m.b.t. verdeling van de inboedel, zij de knoop zou doorhakken. Ik geloof niet dat dat zo werkt, in mediatorland. Diverse mediators hebben zich dan ook na de uitzending uitgelaten over deze vreemde manier van handelen. Er wordt een foutief beeld geschetst van de rol van de mediator, terecht dus dat de professionals zich laten horen.

Blijft over de vraag, waarom mensen zich lenen voor een dergelijk programma, en hoe het komt dat zij niet gewoon zelf al jaren eerder een mediator hebben ingeschakeld. Ze leken beiden in een slachtofferrol te zitten, en weinig daadkracht te tonen. Het is heel triest dat zo’n programma als Divorce hotel uberhaupt nodig is om een scheiding fatsoenlijk af te wikkelen.

Ik heb met verbazing gekeken, en wat mij betreft hadden de programmamakers beter kunnen kiezen voor een echte mediator. Bijvoorbeeld Yolande de Best, die haar sporen allang verdiend heeft.
Ik vermoed dat zij zich niet kon vinden in dit concept, en dat siert haar. Ik geloof niet dat er iemand is die dit serieus neemt. Ik had last van plaatsvervangende schaamte. Een misser van de bovenste plank!

»

  1. Ik begrijp niet dat mensen hier willen naar kijken, puur uit leedvermaak van de dame die buitenspel wordt geplaatst. Kinderen laten delen in deze miserie is al helemaal niet aan de orde.
    Als het niet lukt in een relatie, probeer dan toch in een serene sfeer, eventueel met professionele hulp van een bemiddelaar een correcte oplossing te vinden, zodat kinderen hier niet té veel van afzien…

    Like

    • Hoi Yves, dank voor je reactie. Ben het helemaal met je eens. Ik heb gekeken, omdat ik benieuwd was naar het concept, en er een blog over wilde schrijven. Overigens is het slechts 4x uitgezonden, omdat volgens de zender er niet meer interessante verhaallijnen waren om uit te zenden (lees; niet sensatiegericht genoeg)……erg erg.

      Like

Leuk dat je reageert!

