Bitches and bastards

Standaard

Wat ben ik in mijn leven toch veel soorten mensen tegen gekomen. Ik heb met de meest uiteenlopende type(tje)s de handen geschud, met ze aan speekseloverdracht gedaan of er een goed gesprek mee gevoerd. Verplicht, omdat het beroepsmatig was, of op vrijwillige basis.

Ik weet ondertussen heel goed van welke types ik enorme jeuk krijg. Niet alleen jeuk, maar ook de allesoverheersende neiging om eens flink van leer te trekken in de vorm van verbale terreur. Ik doe het niet, ik onderdruk die neiging. Ik heb geen trek in het spelen van kat- en muisspelletjes waarbij ik uiteindelijk baal van mezelf. Het is mijn eer te na, dat vooral. Maar oh, wat is het soms verleidelijk.
Zo kan ik maar weinig respect opbrengen voor de types die menen dat ze Gods gift to (wo)men zijn. Je kent ze wel; alles wat zij doen is beter, alles wat zij meemaken is heftiger en alles wat ze hebben is mooier, groter en vooral duurder. Jouw verhaal is niet belangrijk, natuurlijk niet. Niet boeiend, oninteressant en dus niet de moeite waard om er even naar te luisteren. Zodra je het eerste woord uit je mond laat rollen, word je keihard overruled, want luisteren zul je! Lukt het toch, bij Gods gratie om twee hele zinnen af te maken, dan valt minachting jou ten deel. Dit type krijgt het voor elkaar om alle aandacht op te eisen. En als niemand meer over is om naar de opgevoerde Egoshow te luisteren, dan is er altijd wel weer een andere sukkel te vinden.

Met stip op 1 staat bij mij de überbitch. Zij walst over alles en iedereen heen en jouw gevoelens don’t mean shit. Het ‘kijk-mij-gehalte’ valt niet uit te drukken in een bepaald percentage, het is hoog. Dit type kent veel overeenkomsten met de Gods gift to (wo)men, met als grote verschil dat het woord ego is voor hen uitgevonden; zij zijn hoofdzaak en ieder ander in de nabije omgeving (en ver daaromheen) zijn bijzaak. Bij iedere mogelijke gelegenheid die zich voordoet zul je weten wat jouw plaats is. Je staat per definitie onderaan de voedselketen bij dit type, en voor het geval je het mocht vergeten, dan word je er fijntjes aan herinnerd dat zij aan de top staan. In alle eenzaamheid. Dat geeft niks, wat de bitch is er niet op uit om vriendjes te maken. Als een bloeddorstige aasgier zaait ze onrust en verwarring en ze geniet. Mocht je het eens wagen om de bitch van repliek te dienen, dan krijg je het keihard terug. Het is een manier van leven, als een geloof waarvan dit type niet zal afwijken. Met eigen principes, geboden en verboden. Als dit type valt, staan er maar weinig klaar met een doekje voor het bloeden.

Ergens is het maar goed dat dit soort types bestaan. Het is toch weer goed voor het vullen van een blog, of voor het maken van een serie of film en ook in de timeline op Twitter is het zeer vermakelijke kost. En zo vervullen we allemaal een rol in het leven.

»

  1. Is het mijn drukte dat ik dit soort types niet zo vaak tegenkom? Is het mijn karakter dat ik ze negeer, vermijd of gewoon wegloop als zo’n leeg, oninteressant, doelloos, zinloos wezen probeert te doen wat je beschrijft? Of komt het omdat ik inderdaad zoals familie, vrienden en collegae zeggen: meer en sneller kan praten dan enig ander die ze kennen? Meestal beschouw ik dat laatste als niet zo’n prettige karaktereigenschap. Maar zws in contact met Bitches and bastards wel praktisch🙂

    Like

    • Dat bedoel ik, als ze starten met hun gebitch, klets klats ik er meestal wel overheen. Als sommige van m’n vrienden door zo’n type lastig gevallen wordt zijn ze meestal wel blij als ik met mijn onzinnige pretkletspraat er doorheen ga. Tja dan is die zogenaamde irritante karaktereigenschap van me ineens handig🙂

      Like

  2. Ja… die ken ik. Naarmate ik ouder word, vallen ze mij meer op, maar stoor ik me er gelukkig minder aan. Dat scheelt.

    Like

Leuk dat je reageert!

