Ode aan mijn broer

Standaard

Lieve Pieter,
Hier zit ik dan. Zie je me? Je bent nu ruim één jaar niet meer in mijn leven, omdat het blijkbaar je lot was om aan kanker dood te gaan. Al je hele leven noemde je jezelf “Piet pech”. En met recht.
Samen hebben wij heel veel ellende overwonnen, al sinds we klein waren. We hadden niemand, we hadden slechts elkaar. En hoewel jij het ook niet makkelijk had, heb je je over mij ontfermd toen ik dag na dag werd vernederd en geschoffeerd door een stelletje onverlaten op school. Toen ik geen thuis meer had, nam jij mij bij je in huis. Je was zelf nog maar een kind, nog niet eens volwassen. Het was jij en ik, tegen de rest van de wereld. Elke dag weer een gevecht om overeind te blijven. Jij vond je grote liefde waar je de rest van je leven trouw aan bent gebleven; je geliefde Harley (‘s), waarvoor je leefde en waarvoor je alles aan de kant zetten. Omdat je gek was op dieren en de natuur in het algemeen en er zeer veel respect voor had, was je tweede grote liefde je hond. En ik stond ergens tussen die twee in .
Ik heb in mijn hele leven nog voor geen enkel ander levend wezen meer respect gehad dan voor jou, mijn lieve broer. Al vanaf je kindertijd – toen ik nog een baby was – was je een outcast. Je vader liet je links liggen en je (onze) moeder kon niet voor jou en mij zorgen. Je werd gedumpt in een internaat, aan de kant gezet alsof je niks waard was. Ook later werd je gezien als uitschot, bad news. Niemand nam de moeite om verder te kijken, om je te leren kennen. Mensen hebben hun mening zo snel klaar, dat weten jij en ik al heel lang. Geld, status, materialisme, daar had je niks mee. Wat er aan die binnenkant zit, dat telt. Oppervlakkig gelul boeide je niet. Jij die de basisschool had afgemaakt maar verder nooit kansen heeft gekregen, was een slimme geest met een intuitie waar je u tegen zegt. Niemand kon jou iets wijsmaken, en je keek dan ook dwars door elke persoon heen die je tegenkwam.
Van jou heb ik zoveel geleerd. Respect voor mens en dier, de liefde voor goeie muziek en de betekenis ervan, inzichten in wat wérkelijk belangrijk is in het leven..maar vooral; trek je eigen plan en trek je er niks van aan wat een ander daarvan vindt. Je hebt maar één leven, en dat werd jou en mij pijnlijk duidelijk toen bleek dat je ongeneeslijk ziek was. Eén jaar tijd hadden we nog samen.
Je hebt vele mensen een les geleerd, en dat deed je niet eens bewust. In de afgelopen jaren leerde je mensen kennen die jou op de waarde konden schatten die jij verdiende. Want de manier zoals jij in het leven stond, is en was een voorbeeld voor ze. En wat er ook gebeurt, ik zal blijven leven naar dat voorbeeld. Mijn grote voorbeeld, para siempre…

Zie je me?

»

  1. Wat een ontzettend mooie tekst! Dit is hoe onvoorwaardelijke liefde eruit ziet..
    Ik weet zeker dat hij met je meekijkt vanuit de spirituele wereld.

    Like

Leuk dat je reageert!

